25 d’octubre del 2015

ACTIVITATS MONSTRE DE COLORS

Tal i com us vaig explicar, tenia en ment un projecte sobre educació emocional a partir del treball del conte del "Monstre de colors". Doncs ja portem unes setmanes d'escola i ara que els meus alumnes i jo anem realitzant activitats, us explico com ho treballo a l'aula de P5.

CONTE EL MONSTRE DE COLORS:

El segon dia d'escola els vaig explicar el conte, el tenia a la biblioteca exposat, amb els titelles que els meus fills m'havien "ajudat" a fer durant l'estiu, i val a dir que el primer dia d'escola més d'un alumne em va preguntar qui eren aquells monstres, pel que es va crear un ambient de sorpresa de cara al dia següent, ja que els havia anunciat que els explicaria el conte.

El podeu explicar amb la PDI, a l'enllaç de youtube o amb el conte.

                                       

AVUI EM SENTO...

Des del primer dia d'escola, als seus penjadors han tingut un cartonet que posa: "Avui em sento..." i un requadre amb un velcro al costat.


Un cop explicat el conte els vaig proposar que al arribar al matí a l'escola, cada nen/a anés a buscar el monstre que representava com es sentia. En el moment de l'activitat del "Bon dia" preguntaríem com ens sentim i si podrem ajudar-te. Quan marxem, per la tarda, haurem de treure el monstre del penjador, per poder recordar-nos al dia següent de posar-lo de nou.

Això és el que fem des del tercer dia de classe, cada alumne/a al arribar a escola posa com se sent i si vol, durant l'activitat del bon dia, ens explica perquè se sent així, i els pregunto com el podem ajudar, aleshores els companys donen solucions al seu problema o recomanacions per millorar el seu estat anímic si és que està trist o enfadat.

No només faig un treball al matí, ja que al llarg del dia podem arribar a sentir diferents emocions, així que la consigna és que poden canviar el seu monstre, sempre que ho necessitin. Per això tenen una capsa amb els monstres de diferent color, al seu accés.



Em fascina com canvien al llarg del dia els monstres, sobre tot quan pugem del pati i després del menjador, quan els conflictes del pati generen emocions entre ells. En aquell moment els hi pregunto què ha passat i procurem solucionar el conflicte. Tenen total llibertat per explicar-me, o no, a mi o als companys, que és el que ha passat, i tenen tot el meu respecte si no ho volen compartir. Tot i que he de dir que cada vegada em trobo amb menys nens i nenes que no volen compartir, al menys amb mi, el que ha passat.

Una altra cosa que m'està resultant molt gratificant és  veure com els primers dies la majoria tenien el monstre alegre o calmat, i a poc a poc estan fent-se amb l'expressió de les emocions i hi ha varietat de monstres!


EMOCIONS

Cada setmana, expliquem un conte i les activitats de llengua les fem a partir del conte explicat. Aquest curs estic aprofitant la conversa posterior a explicar el conte, per incloure les emocions i una altra activitat amb el "Monstre de colors".
L'activitat consisteix en parlar entre tots de les situacions que ens genera l'emoció que estem treballant i posteriorment cada alumne escriu què és el que li fa por, o alegria o tristesa,...

El primer conte que vam fer és "La caputxeta vermella", i vaig pensar que la POR era una emoció força clara per iniciar-nos. Així docs vam parlar de conte, dels personatges, del llop, de la por que deuria passar la iaia i la Caputxeta,i del que a nosaltres ens fa por. Després cadascú va plasmar les seves pors en una cartolina i ho vaig penjar. 
La setmana següent vam fer el mateix amb la tristesa i l'altra amb la ràbia. Aquesta setmana continuarem amb l 'alegria i la propera amb la calma, i un cop acabat, cícliclament anirem retomant cada emoció i si volen canviaran el seu cartonet.


De moment aquestes són les activitats que estic duent a terme, i he de dir que estic molt contenta dels resultats que estic obtenint i de la resposta dels meus alumnes, ja que a més a més del treball de les emocions, que és l'objectiu principal, m'està servint com a estratègia per la resolució de conflictes de fora de l'aula, que són els que a vegades ens passen més inadvertits. 

Demà compartiré més fotografies de les activitats. M'encantarà llegir els vostres comentaris sobre la pràctica que exposo, i les vostres propostes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...